I slutningen af 1960’erne skete der noget med en amerikansk generation, der ville markere dem for evigt. Det er en historie om krig, kampen for racelighed og eksplosionen af modkultur, det var en tid, hvor en generation gjorde oprør, og mistede sin uskyld i kampen mod uretfærdighed. Vietnam var den første krig på tv, og billederne var uundgåelige.

Et årti, der endte med desillusionering og vrede begyndte på en moralsk høj tone. Takket være Rosa Parks og Martin Luther King jr. det syntes tid til racelighed i USA var endelig ankommet.

Der er så meget at skrive om i denne æra, at det er meget svært at vælge bare én ting at fokusere på. Selv om der er en absurd mængde af kunst og design, der kommer fra denne periode. Når vi taler om « tresserne », vi kun synes at genkende musik, psykedelisk rock og kunstnere som Janis Joplin og Jimmy Hendrix i særdeleshed.

Albumkunst og festivalplakater er dog et godt sted at starte. Hvis musik var en kraft, der skal regnes med, så kom albummet illustrationer og plakat design, hånd i hånd. En ting, der synes at have genopstuffet med de fleste af de visuelle kunstnere i øjeblikket er et forhold til « Underground Comix ». Det var små presse eller selvudgivne tegneserier, som regel socialt relevante og satiriske. Dette afbildede indhold, der anses for uegnet og forbudt for de mere strenge mainstreammedier.

Rick Griffin:

Når vi kigger bandplakater op, er det svært at finde en Grateful Dead-plakat hvor som helst og hvor som helst. Kunstneren bag dette var Rick Griffin. Han var en amerikansk kunstner og en af de førende designere af psykedeliske plakater i 1960’erne. Hans arbejde i surf subkultur omfattede både film plakater og hans tegneserie Murphy.

Victor Moscoso:

Moscoso, en spansk-amerikansk kunstner, var den første af rockplakatkunstnere i 1960’erne med formel akademisk uddannelse og erfaring. Efter at have studeret kunst på Cooper Union i New York og senere på Yale University, flyttede han til San Francisco i 1959 for at studere på San Francisco Art Institute. Her blev han senere instruktør. Han var en af de første af rock plakat kunstnere til at bruge fotografiske collager i hans kunst. Hans kunst og plakat arbejde er fortsat den dag i dag, og han er den dag i dag en stor kilde til inspiration for rock plakat og album illusioner.

Bonnie MacLean:

En anden amerikansk kunstner, der gjorde et navn for sig selv på det tidspunkt var Bonnie MacLean. Hun blev født i Philadelphia og dimitterede fra Penn State University i 1960. Hun flyttede derefter til New York, hvor hun arbejdede på Pratt Institute, mens hun deltog i tegnekurser om aftenen. Hun flyttede senere til San Francisco, hvor hun mødte og arbejdede med en mand ved navn Bill Graham, der blev berømt som initiativtager til rockkoncerter på Fillmore Auditorium. Der arbejdede hun med en anden kunstner ved navn Wes Wilson.

Wes Wilson:

Den førnævnte kunstner Wes Wilson var også en af de førende illustratorer af psykedeliske plakater i 1960’erne. I samarbejde med Bill Graham og Bonnie MacLean var han en stor del af at promovere scener med plakater og illustrativt arbejde for musikere og bands. Skrifttypen og bogstaverne på plakaterne fra denne tid blev skabt af ham. Han populariserede denne « psykedeliske » skrifttype omkring 1966, der fik bogstaverne til at se ud, som om de bevægede sig eller smeltede. Denne bogstaver bruges stadig på nyere albums og kunstværker for kunstnere som Foo Fighters, Kyuss Lives og The Queens of the Stone Age. Dette viser igen, at den psykedeliske bevægelse stadig påvirker kunstnere, især i verden af metal, ørken rock og stoner rock. Stilen er stadig i live og samt sin egen korte.

Moderne plakat stilarter:

Plakater stadig påvirket af stilarter kunstværker kan spores gennem hyldest og inspirationer i rock og metal plakater fra nutiden hele vejen tilbage til denne æra. Flere moderne plakater kan ses på websiderne i Malleus Rock Art Lab, hvis du skulle være interesseret. Personligt finder jeg en masse inspiration på grund af deres billeder.

Tak, fordi du læste.

Write A Comment